Autoturismele din ziua de azi au devenit din ce in ce mai fiabile, fiind in ton cu dezvoltarea tehnologica. Acestea au numeroase inovatii care sa contribuie la scaderea poluarii si sa mentina in acelasi timp autoturismul intr-o stare de buna de functionare.
De aceea, toate modelele de autoturisme diesel moderne, incepand cu norma de poluare Euro 4, sunt echipate cu un filtru de particule. Toate modelele pe motorina elimina si alte noxe deosebit de nocive pe langa dioxidul de carbon. Practic este vorba de numeroase particule cancerigene pe care le puteti vedea in timpul unei accelerari a unui autoturism diesel.
Aceste particule sunt practic oprite de asa numitul filtru DPF. Aceasta denumire inseamna Diesel Particulate Filter si se refera la sistemul de filtrare al gazelor de evacuare ale motorului tip diesel. Aceste functioneaza practic ca un catalizator, asa cum au masinile pe benzina care filtreaza noxele CO2. La motorul diesel lucrurile sunt ceva mai complicate deoarece vorbim de particule mai mari, solide si nu de gaze care trec prin catalizator.
Practic cum functioneaza un asemenea filtru DPF va puteti informa de pe Soft-auto.ro? Un autoturism diesel care are un asemenea DPF nu va scoate fum negru, ci inmagazineaza particulele in filtru la fel ca filtrul de uleicare pastreaza depunerile lasand sa treaca doar lichidul.
Din cand in cand acest filtru se umple existand doua situatii: filtre care tin circa 150.000 de km, si apoi trebuie inlocuite si filtre cu regenerare automata. Cum se infunda un asemenea filtru? De obicei, filtrele DPF se infunda atunci cand o masina pe motor diesel circula exclusiv in mediul urban avand bineinteles viteze mici.
Cand es accelereaza la doar 2000 de turatii, in reprize extrem de scurte, practic filtrul nu are deloc timp sa se curete. Daca insa, cel putin o data pe luna, masina va merge in regim de 3000 de turatii, filtrul se va incinge foarte tare si automat se va curata mult mai usor, fara ca acesta sa se infunde complet.
Ce se poate insa intampla daca mergem cu filtrul DPF infundat? Daca un autoturism diesel merge cu acest filtru infundat practic ea va merge foarte prost. Pentru ca gazele de evacuare nu mai au pe unde sa treaca in circuitul esapamentului, fiind blocate de filtrul DPF care are orificiile infundate, calculatorul isi va da seama de acest lucru si va baga masina in safe mode.
Practic intr-un mod care nu va va lasa sa treceti de 1200 de turatii, dar in care motorul va merge. Suficient cat sa puteti ajunge la un service. Bineinteles ca aici vorbim doar de situatia in care se va aprinde martorul luminos de la bord, iar dumneavoastra nu veti lua masuri. Practic va trebui sa mergeti la drum intins pentru ca filtrul sa se regenereze complet.
Daca vi se aprinde martorul DPF infundat, trebuie neaparat in scurt timp sa treceti la regenerarea sau inlocuirea acestuia. Altfel, autoturismul va intra in modul avarie si automat va consuma foarte multa motorina. Deci observati cat de important este un filtru DPF.