Ce sunt NFT-urile

Ce sunt NFT-urile? Totul despre jetoanele nefungibile

0 Shares
0
0
0

Au luat cu asalt lumea artei si a gaming-ului – dar ce sunt NFT-urile mai exact?

Ce sunt NFT-urile? Este intrebarea pe care toata lumea si-o pune pe masura ce arta digitala explodeaza in valoare. Desi NFT-urile exista de cativa ani, a fost nevoie de Beeple, CryptoPunks si Bored Ape Yacht Club pentru a pune aceasta noua tehnologie pe harta. De atunci Adidas, Nike, Disney, McDonalds si multe celebritati au sarit in NFT.

A raspunde la intrebarea „ce sunt NFT-urile?” este partea usoara: jetoanele nefungibile sunt o modalitate de a inregistra o imagine unica, un videoclip sau orice forma de articol digital sau, intr-adevar, fizic pe un blockchain. Este descentralizat si deschis spre control.

Cu toate acestea, NFT-urile pot fi inca dificil de inteles si cu cat fac mai mult subiectul stirilor, cu atat este mai greu – la urma urmei, daca o fotografie a unui cos NFT se vinde cu 252k, atunci orice este posibil. Acum puteti chiar sa creati NFT-uri din mers, asa cum detaliem in cele mai bune aplicatii NFT pentru iPhone.

Probabil ca sunteti inca confuz de ceea ce sunt sau pentru ce pot fi folosite NFT-urile. Dar nu va invinovatim. Mai jos vom raspunde la intrebarea “Ce sunt NFT-urile?” si, de asemenea, vom aborda modul in care acestea pot fi utilizate de profesionistii creativi.

Indiferent daca decideti ca sunt un capriciu speculativ sau o noua posibilitate grozava pentru artisti, nu se poate nega faptul ca NFT-urile fac subiectul stirilor si, cel putin, unii creatori le-au transformat intr-o afacere. Deci, ce sunt NFT-urile? Cititi mai departe pentru a afla cum functioneaza NFT-urile, cum sunt facute si de ce sunt atat de controversate.

Odata ce v-ati informat, sunteti gata sa cititi restul seriei noastre de articole despre lumea NFT-urilor. Avem articole despre jocurile NFT si despre cele mai bune active criptografice NFT pentru creatori. Daca decideti sa va aventurati sa creati propriile NFT-uri, consultati ghidurile noastre despre cum sa creati si sa vindeti un NFT.

De asemenea, puteti descoperi cum Ziua Internationala a Femeii si Lumea Femeilor au dezvaluit modul in care NFT-urile revolutioneaza egalitatea in arta.

Ce sunt NFT-urile?

Ce sunt NFT-urile
Noi proiecte NFT sunt lansate tot timpul, cum ar fi Cereal Club. Cea mai buna oferta din lumea reala si avantaje digitale (Credit imagine: Cereal Club)

NFT inseamna un jeton (token) nefungibil, ceea ce inseamna ca ascunsa in acele opere de arta ciudate, exista o unitate unica si neinterschimbabila de date stocate pe un registru digital folosind tehnologia blockchain pentru a stabili dovada proprietatii. Aceeasi tehnologie utilizata pentru criptomonede precum bitcoin si eter este folosita pentru a garanta unicitatea fiecarui NFT si pentru a dovedi cine il detine.

Spre deosebire de o unitate de bitcoin, totusi, fiecare NFT este complet unic, asa ca nu poate fi schimbat cu un altul. Fisierul stocheaza informatii suplimentare care il ridica deasupra monedei pure si il aduce pe taramul tuturor posibilitatilor. Drept urmare, NFT-urile au devenit active digitale de colectie care detin valoare, la fel cum arta fizica detine valoare.

Orice tip de fisier digital usor de reprodus poate fi stocat ca NFT pentru a identifica copia originala. NFT-urile pe care este cel mai probabil sa le fi vazut sau despre care ati citit tind sa fie realizate din lucrari de arta futuriste in miscare, iar NFT-urile pot fi realizate din orice fel de fisier de fotografie, arta, muzica sau video. Chiar si tweet-urile si meme-urile au fost transformate in NFT. Pentru a va ajuta, am subliniat tendintele NFT pentru 2022.

In esenta, puteti face NFT-uri din aproape orice element unic care poate fi stocat digital si are valoare. Sunt ca orice alt obiect de colectie, cum ar fi un tablou sau o figurina veche din filmele de actiune, dar in loc sa cumparati un articol fizic, platiti pentru un fisier si dovada ca detineti exemplarul original.

Ce sunt Nft-urile? Cum functioneaza NFT-urile?

Identitatea unica si proprietatea unui NFT sunt verificabile prin registrul blockchain. Au fost lansate pentru prima data pe blockchain-ul Ethereum (se deschide intr-o fila noua), dar si alte blockchain-uri, inclusiv FLOW si Bitcoin Cash, le accepta acum. Indiferent daca fisierul original este un JPG, MP3, GIF sau orice altceva, NFT-ul care ii identifica proprietatea poate fi cumparat si vandut la fel ca orice alt tip de arta – si, ca si in cazul artei fizice, pretul este stabilit in mare parte de cererea pietei.

Daca v-ati plimbat intr-un magazin de cadouri al unei galerii de arta, sigur ati observat o serie de printuri replicate ale capodoperelor celebre, ei bine, exista unele NFT care actioneaza in acelasi mod. Exista parti ale blockchain-ului care sunt total valide, dar nu ar avea aceeasi valoare ca si originalul.

Cel mai probabil, NFT-urile vor veni cu o licenta pentru activul digital la care indica, dar acest lucru nu confera automat dreptul de autor. Proprietarul drepturilor de autor poate reproduce opera, iar proprietarul NFT nu castiga drepturi de autor. Artistul Chris Petrocchi explica vanzarile secundare si redeventele in tutorialul sau video despre cum sa creati arta NFT.

De unde puteti cumpara NFT-uri?

Nu va ganditi ca ati spart sistemul si ati devenit milionar facand clic dreapta si salvand imaginea Beeple’s Everydays – Primele 5000 de zile de mai sus. Tocmai asta nu sunt NFT-urile. Imaginile de mai sus sunt pur si simplu o copie, in forma JPG a lucrarii originale. Nu este de fapt NFT in sine, deoarece fisierul nu detine informatiile care il fac parte din blockchain si il identifica ca fiind original.

Daca doriti sa cumparati NFT-uri, acestea pot fi cumparate pe o varietate de platforme, in functie de ceea ce doriti sa cumparati (de exemplu, daca doriti sa cumparati carti de baseball, cel mai bine ar fi sa mergeti la un site precum digitaltradingcards, in timp ce alte piete vand piese mai generale).

Veti avea nevoie de un portofel specific platformei pe care cumparati si va trebui sa umpleti acel portofel cu criptomonede. Dupa cum au dovedit-o vanzarile record de Beeple’s Everydays – Primele 5.000 de zile la Christie’s (foto de mai sus), NFT-urile ajung si la mai multe case de licitatii mainstream, asa ca merita sa fiti atent si la acestea. In cazul in care nu stiati, acea piesa Beeple a costat 69,3 milioane de dolari.

Din cauza cererii mari pentru multe tipuri de NFT, acestea sunt adesea lansate ca „picaturi”, la fel ca in cazul evenimentelor, cand loturile de bilete sunt adesea lansate in momente diferite). Intram in mai multe detalii in ghidul nostru pentru picaturi NFT. Acest lucru inseamna o gramada frenetica de cumparatori dornici cand incepe caderea, asa ca va trebui sa fiti inregistrat si sa aveti portofelul plin si gata de cheltuit.

Site-urile enumerate mai jos sunt doar cateva dintre cele care vand NFT-uri si vom aprofunda acest lucru in ghidul nostru pentru pietele NFT.

OpenSea

Xoxno

SuperRare

Nifty Gateway

Foundation

VIV3

BakerySwap

Axie Marketplace

Rarible

NFT ShowRoom

Ce sunt NFT-urile? Jocuri si gaming NFT

Jocul NFT The Sandbox le permite jucatorilor sa creeze si sa partajeze jocuri, active si lumi
Jocul NFT The Sandbox le permite jucatorilor sa creeze si sa partajeze jocuri, active si lumi (Credit imagine: The Sandbox)

NFT-urile schimba, de asemenea, modul in care sunt jucate si realizate jocurile. Jucatorii pot cumpara personaje sau carti intr-un joc NFT precum Axie infinity sau Gods Unchained si isi pot dezvolta eroii, cu cat devin mai unici, cu atat mai valorosi.

Acest model play-to-earn este nou pentru jocuri, iar NFT-urile sunt in frunte. Noile jocuri incorporeaza moduri mai traditionale de a juca, iar unele jocuri imbina acum jocul de tip play-to-earn (joci pentru a castiga) cu jocul de tip free-to-play (gratuit). Pentru a descoperi ce joaca toata lumea acum, cititi ghidul nostru pentru cele mai bune jocuri NFT.

NFT-urile fac furori si ca achizitii in joc in jocuri video (spre bucuria parintilor de pretutindeni, suntem siguri). Aceste active pot fi cumparate si vandute de jucatori si includ active jucabile, cum ar fi sabii, skin-uri sau avatare unice.

In prezent, exista o lupta in gaming intre dezvoltatorii NFT si jucatorii traditionali. Dupa fiasco-ul cutiilor de prada si al micro-tranzactiilor scumpe, jucatorii ezita sa imbratiseze fortele pietei in jocuri, deoarece ar putea duce la experiente mai scumpe. Sau ar putea duce la un teren de joc egal si la un acces mai mare pentru jucatori la crearea sau investirea in jocuri. Viitorul este, asadar, asa cum faci tu.

Analizam acest aspect in detaliu in ghidul nostru pentru jucatorii NFT si explicam ce inseamna pentru viitorul jocurilor.

Cine foloseste NFT-urile?

Rainbow Cat s-a vandut cu 690000 USD
Rainbow Cat s-a vandut cu 690.000 USD (Credit imagine: Nyan Cat)

Momentan, NFT-urile sunt extrem de populare randul artistilor, jucatorilor si marcilor din toate tipurile de sectoare. De fapt, se pare ca fiecare zi aduce un jucator nou pe piata NFT. Pentru artisti, pasirea in spatiul NFT adauga o alta posibilitate de a vinde arta si ofera fanilor o modalitate de a o sustine.

Arta NFT variaza de la GIF-uri mici, rapid de realizat (Rainbow Cat, de mai sus, a fost vanduta de NyanCat pentru 690.000 USD) pana la lucrari mai ambitioase. Celebritatile se implica si ele, fie ca invetesc in calitate de colectionari, fie creandu-si propriile NFT-uri (sau fie ca unii artisti le creeaza pentru ei).

Ar fi de asteptat ca lucrarile unor artisti cunoscuti sa aduca bani mari ca NFT, o premisa pe care s-a bazat un grup anonim de „entuziasti de arta” atunci cand au ars un Banksy original pentru a creste valoarea unui NFT. Cu toate acestea, unele vanzari sunt inca spectaculoase pentru preturile pe care le ating. Cand opera de arta NFT „The Merge” a lui Pak s-a vandut cu 91,8 milioane de dolari in decembrie (de fapt, el a vandut actiuni din opera de arta), a fost al treilea cel mai mare pret obtinut vreodata de opera unui artist in viata.

Intre timp, NFT-urile zguduie conceptul de achizitii in joc in jocurile video. Pana acum, orice bunuri digitale cumparate in interiorul unui joc, apartineau in continuare companiei de jocuri – jucatorii le cumparau pentru a le utiliza temporar in timpul jocului. Dar NFT inseamna ca proprietatea asupra activelor s-a mutat catre cumparatorul real. Aceasta inseamna ca pot fi cumparate si vandute pe platforma de jocuri cu valoare suplimentara aplicata in functie de cine le-a detinut pe parcurs. Jocurile intregi sunt acum create bazate in intregime pe NFT-uri.

Taco Bell este doar una dintre marcile care maximizeaza potentialul de marketing al NFT-urilor

Taco Bell este doar una dintre marcile care maximizeaza potentialul de marketing al NFT-urilor (Credit imagine: Taco Bell)

 NFT-urile devin un flux atractiv de venituri pentru branduri si am vazut tot felul de companii care au sustinut aceasta cauza doar pentru ca era popular sa o faca. Cele 25 de GIF-uri si imagini cu tematica Taco Bell (puteti vedea una dintre ele mai sus) s-au epuizat in doar 30 de minute. Fiecare NFT continea un card cadou de 500 USD, ceea ce poate explica popularitatea lor initiala, dar TacoCard-urile se vand acum pe piata secundara cu pana la 3500 USD (si, ca sa fie clar, nu mai includ cardul cadou!)

NBA se ramifica in imbracaminte digitala, bijuterii si multe altele

NBA se ramifica in imbracaminte digitala, bijuterii si multe altele (Credit imagine: NBA)

 S-a implicat chiar si liga americana de baschet NBA. NBA Top Shot este o modalitate de a vinde obiecte digitale de colectie sub forma de carti de schimb incorporate cu momente emblematice de baschet. Cu un plan de a adauga bijuterii virtuale, accesorii si imbracaminte care pot fi folosite pe retelele sociale, NBA isi propune sa extinda acest flux de venituri cat de departe poate.

Primul tweet s-a vandut cu aproape 3 milioane de dolari

Primul tweet s-a vandut cu aproape 3 milioane de dolari (Credit imagine: Jack Dorsey pe Twitter)

De asemenea, se dovedeste ca si tweet-urile pot avea valoare. Cofondatorul Twitter, Jack Dorsey, a vandut primul tweet (trimis de el pentru a anunta ca isi va crea contul) cu suma uimitoare de 2.915.835,47 USD. Muzicienii vand, de asemenea, drepturile si originalele lucrarilor lor, precum si videoclipuri scurte in clipuri ale muzicii lor si puteti chiar cumpara bunuri imobiliare digitale si active 3D, cum ar fi mobilier, ca NFT.

De fapt, o „casa digitala” s-a vandut cu 500.000 de dolari. „Mars House”, proiectata de artista din Toronto Krista Kim, a fost descrisa de piata de arta digitala SuperRare drept „prima casa digitala din lume”. Creata cu ajutorul unui arhitect si al unui software de jocuri video, proprietarul va putea explora conacul de pe Marte folosind realitatea virtuala si va putea face plaja in afara casei (in atmosfera de pe Marte).

De ce sunt controversate NFT-urile?

The Merge de la Pak a atins cel mai mare pret pe care l-a atins vreodata un NFT – 91,8 milioane de dolari
The Merge de la Pak a atins cel mai mare pret pe care l-a atins vreodata un NFT – 91,8 milioane de dolari (Credit imagine: Pak)

Se fac multi bani pe piata NFT, dar ca exista si o mare controversa, nu in ultimul rand din cauza impactului asupra climei. Crearea activelor blockchain, inclusiv NFT-urile, foloseste o cantitate ingrozitoare de putere de calcul – asadar o cantitate uriasa de energie. Unii sunt ingrijorati de impactul foarte real pe care nebunia l-ar putea avea asupra mediului.

Conform CryptoArt.wtf, un site creat pentru a calcula amprenta de carbon a NFT-urilor (care este acum offline), o piesa de arta NFT numita „Coronavirus” a necesitat o cantitate incredibila de energie de 192 kWh. Este echivalentul consumului de energie al unui rezident al Uniunii Europene pentru doua saptamani. A fost o piesa deosebit de mare? Se estimeaza ca un GIF NFT „simplu” poate crea acelasi consum.

Intervievat aici, @beeple spune: „Pot sa va asigur ca, mergand mai departe, toate picaturile mele nu vor fi doar neutre, ci vor avea amprente de carbon negative”. Sunt sigur ca sunt multi oameni care ar aprecia.

Artistii pot ajuta, depunand eforturi pentru a crea opere de arta neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon (Beeple a promis ca va face acest lucru in viitor, asa cum explica tweetul de mai sus). Dar problema este mai profunda, din cauza modului in care functioneaza blockchain-ul.

Ethereum, Bitcoin si altele asemenea sunt construite pe un sistem de „dovada de lucru” (cum ar fi o serie complexa de puzzle-uri) pentru a mentine in siguranta evidentele financiare ale utilizatorilor. Si acest sistem foloseste o cantitate incredibila de energie. De fapt, Ethereum singur foloseste aproximativ aceeasi cantitate de energie ca intreaga tara a Libiei. Neplacut.

ArtStation a fost atat de ingrijorat de impactul asupra climei, incat a revenit recent la decizia sa de a vinde NFT-uri dupa o reactie masiva. Iar Sega a fost recent in centrul unei furtuni Twitter dupa ce si-a anuntat intentia de a incepe sa creeze NFT-uri (la urma urmei, Sonic era despre mediu, nu-i asa?).

Exista organizatii care incearca sa faca diferenta. Vezi aici ce face Blockchain for Climate pentru a imbunatati situatia.

Acest lucru este din ce in ce mai bine. Noile blockchain-uri precum Palm, Flow si Wax au o energie scazuta si sunt neutre in carbon si compenseaza emisiile prin plantarea de copaci. Tokenul Polygon, de exemplu, afirma ca implica aceeasi cantitate de energie pentru a crea un NFT pe blockchain-ul sau ca si pentru a trimite trei e-mailuri.

Multe voci din comunitatea de arta si design sunt, de asemenea, suparate ca NFT-urile isi schimba proprietarii pentru astfel de sume de bani astronomice si deseori nu le revin proprietarilor. Avand in vedere ca NFT-urile au fost create initial ca o modalitate de a da control prin afirmarea proprietatii digitale, ideea ca acestea devin din ce in ce mai elitiste provoaca tensiune. Taxele de cumparare sunt prohibitive pentru multi, iar costul de a cumpara unul inseamna ca piata devine un teren de joaca pentru cei superbogati.

Ce sunt NFT-urile? Poate cineva sa faca un NFT?

fantoma Gucci

Daca ati ajuns pana aici, s-ar putea sa va intrebati: pot face un NFT? Ei bine, s-ar presupune ca, atunci cand Trevor Andrew a desenat aceasta fantoma Gucci (mai sus), a reusit sa il vanda cu 3.600 de dolari. Din punct de vedere tehnic, oricine poate crea o piesa de arta, o poate transforma intr-un NFT pe blockchain (un proces numit „monetare”) si o poate pune la vanzare pe o piata la alegere. Puteti chiar sa atasati dosarului un comision, care va va plati de fiecare data cand cineva cumpara piesa printr-o revanzare.

La fel ca atunci cand cumparati NFT-uri, trebuie sa aveti un portofel configurat si trebuie sa fie plin cu criptomonede. Aceasta cerinta de bani in avans este cea care cauzeaza complicatiile.

Taxele ascunse pot fi prohibitiv de astronomice, site-urile percepand o taxa de „gaz” pentru fiecare vanzare (pretul pentru energia necesara pentru a finaliza tranzactia), alaturi de o taxa de vanzare si cumparare. De asemenea, trebuie sa tineti cont de taxele de conversie si de fluctuatiile pretului in functie de ora din zi. Toate acestea inseamna ca taxele se pot adauga adesea cu mult mai mult la pretul pe care il obtineti pentru vanzarea NFT.

Indiferent daca NFT-urile vor exista sau nu pentru mult timp, pentru moment fac bani pentru unii oameni si creeaza noi posibilitati pentru arta digitala. Cu toate acestea, va recomandam sa aveti grija si sa luati in considerare cu atentie ce platforme sa folositi.

0 Shares
You May Also Like