Un cod QR (abreviat din sintagma Quick Response) este un tip de cod de bare matricial (sau cod de bare bidimensional) proiectat pentru prima data in 1994 pentru industria auto din Japonia. Un cod de bare este o eticheta optica citibila de masina care contine informatii despre elementul la care este atasat. In practica, codurile QR contin adesea date pentru un localizator, identificator sau tracker care indica un site web sau o aplicatie. Un cod QR utilizeaza patru moduri de codificare standardizate (numeric, alfanumeric, octet / binar si kanji) pentru a stoca datele in mod eficient; se pot utiliza si extensii.
Sistemul de raspuns rapid a devenit popular in afara industriei auto datorita lizibilitatii sale rapide si a capacitatii de stocare mai mari, comparativ cu codurile de bare UPC standard. Aplicatiile includ urmarirea produselor, identificarea articolelor, urmarirea timpului, gestionarea documentelor si marketingul general.
Un cod QR este format din patrate negre dispuse intr-o grila patrata pe un fundal alb, care poate fi citit de un dispozitiv de imagistica, cum ar fi o camera, si procesat folosind corectarea erorilor Reed – Solomon pana cand imaginea poate fi interpretata in mod corespunzator. Datele necesare sunt apoi extrase din tipare care sunt prezente atat in componentele orizontale, cat si verticale ale imaginii.
Istorie
Sistemul de cod QR a fost inventat in 1994 de Masahiro Hara de la compania japoneza Denso Wave. Designul initial a fost influentat de piesele alb-negru de pe o tabla Go. Scopul sau era urmarirea vehiculelor in timpul fabricatiei; a fost conceput pentru a permite scanarea componentelor de mare viteza. Codurile QR sunt acum utilizate intr-un context mult mai larg, incluzand atat aplicatii comerciale de urmarire, cat si aplicatii orientate spre comoditate, destinate utilizatorilor de telefoane mobile (denumite etichetari mobile).
Codurile QR pot fi utilizate pentru a afisa text utilizatorului, pentru a deschide o pagina web pe dispozitivul utilizatorului, pentru a adauga un contact vCard pe dispozitivul utilizatorului, pentru a deschide un identificator de resurse uniform (URI), pentru a se conecta la o retea fara fir sau pentru a compune un e-mail sau un mesaj text.
Exista o multime de generatoare de cod QR disponibile ca software sau ca instrumente online fie gratuite, sau care necesita un abonament platit. Codul QR a devenit unul dintre cele mai utilizate tipuri de cod bidimensional.
Adoptie
In luna Iunie 2011, mai mult de 14 milioane de utilizatori de telefonie mobila americani au scanat un cod QR sau un cod de bare. Aproximativ 58% dintre acei utilizatori au scanat un cod QR sau un cod de bare din casele lor, in timp ce 39% au scanat din magazinele cu amanuntul; 53% din cei 14 milioane de utilizatori erau barbati cu varste cuprinse intre 18 si 34 de ani.
Utilizarea codului QR a scazut la 9,76 milioane in 2018, dar se asteapta sa creasca pana la un total de 11-12 milioane pana la sfarsitul anului 2021.
Standarde
Exista mai multe standarde care acopera codificarea datelor ca coduri QR:
- Octombrie 1997 – AIM (Association for Automatic Identification and Mobility) International
- Ianuarie 1999 – JIS X 0510
- Iunie 2000 – ISO / IEC 18004: 2000 Tehnologia informatiei – Tehnici automate de identificare si captare a datelor – Simbol cod de bare – Cod QR (acum retras)
- Defineste modelele de coduri QR 1 si 2.
- 1 septembrie 2006 – ISO / IEC 18004: 2006 Tehnologia informatiei – Tehnici automate de identificare si captare a datelor – Cod QR 2005 specificatie tip cod de bare (acum retrasa)
- Defineste simbolurile codului QR 2005, o extensie a modelului codului QR 2. Nu specifica modul de citire a simbolurilor modelului codului QR 1 sau nu necesita acest lucru pentru conformitate.
- 1 februarie 2015 – ISO / IEC 18004: 2015 – Identificare automata si tehnici de captare a datelor
- Redenumeste simbolul QR Code 2005 in QR Code si adauga clarificari unor proceduri si corectii minore.
La nivelul aplicatiei, exista unele variatii intre majoritatea implementarilor. NTT DoCoMo din Japonia a stabilit standarde de facto pentru codificarea adreselor URL, a informatiilor de contact si a mai multor alte tipuri de date. Proiectul open-source „ZXing” mentine o lista de tipuri de date de cod QR.
Utilizari
Codurile QR au devenit obisnuite in publicitatea pentru consumatori. De obicei, un smartphone este folosit ca un scaner de cod QR, afisand codul si transformandu-l intr-o forma utila (cum ar fi o adresa URL standard pentru un site web, evitand astfel necesitatea ca un utilizator sa il introduca intr-un browser web).
Codul QR a devenit un punct central al strategiei de publicitate, deoarece ofera o modalitate de a accesa site-ul web al unei marci, mai rapid decat prin introducerea manuala a unei adrese URL. Dincolo de simpla comoditate pentru consumator, importanta acestei capacitati este aceea ca creste rata de conversie si sansa ca prin contactul cu reclama, sa se ajunga la o vanzare a produsului/serviciului; convinge potentialii interesati in rata de conversie, aducand spectatorul imediat pe site-ul agentului de publicitate, in timp ce un pitch de vanzari mai lung si mai directionat poate pierde interesul spectatorului.
Desi initial utilizate pentru urmarirea pieselor in fabricarea vehiculelor, codurile QR sunt utilizate intr-o gama mult mai larga de aplicatii. Acestea includ urmarirea comerciala, biletele de divertisment si transport, comercializarea produselor si fidelizarea, dar si etichetarea produselor in magazin. Exemplele de marketing includ cazurile in care discount-ul unei companii si procentul de reducere din acest discount oferit cumparatorilor, pot fi capturate folosind un decodificator de cod QR – care este o aplicatie mobila
Codurile QR pot fi de asemenea utilizate in stocarea informatiilor personale pentru a fi utilizate de organizatii. Un exemplu in acest sens este Biroul National de Investigatii din Filipine (NBI), unde autorizatiile NBI introduc acum un cod QR. Multe dintre aceste aplicatii vizeaza utilizatorii de telefoane mobile (prin etichetarea mobila). Utilizatorii pot primi text, adauga un contact vCard pe dispozitivul lor, pot deschide o adresa URL sau pot compune un e-mail / mesaj text, dupa scanarea codurilor QR.
Acestia isi pot genera si imprima propriile coduri QR pentru ca altii sa le scaneze si sa le utilizeze vizitand unul dintre mai multe site-uri sau aplicatii gratuite care genereaza cod QR. Google avea un API, acum invechit, pentru a genera coduri QR, iar aplicatiile pentru scanarea codurilor QR pot fi gasite pe aproape toate dispozitivele smartphone.
Codurile QR care stocheaza adrese fizice si adrese URL pot aparea in reviste, pe semne, pe autobuze, pe carti de vizita sau pe aproape orice obiect despre care utilizatorii ar putea dori informatii. Utilizatorii cu un telefon cu camera, echipat cu aplicatia de citire corecta, pot scana imaginea codului QR pentru a afisa text, informatii de contact, se pot conecta la o retea fara fir sau pot deschide o pagina web in browserul telefonului.
Acest act de legare de la si dinspre anumite obiecte fizice se numeste hardlinking sau hyperlinking de obiecte. Codurile QR pot fi, de asemenea, legate de o locatie pentru a urmari unde a fost scanat un cod.
Fie aplicatia care scaneaza codul QR preia informatiile geografice utilizand GPS si triangularea turnului de celule (aGPS), fie adresa URL codata in codul QR in sine, este asociata cu o locatie. In 2008, un pietrar japonez si-a anuntat planul de a grava coduri QR pe pietre funerare, permitand vizitatorilor sa vizualizeze informatii despre decedat, iar membrii familiei sa tina evidenta vizitelor. Psihologul Richard Wiseman a fost unul dintre primii autori care a inclus coduri QR intr-o carte, in Paranormality: Why We See What Isn’t There (2011).
Codurile QR au fost incorporate si in valuta. In Iunie 2011 Monetaria Regala Olandeza (Koninklijke Nederlandse Munt) a emis prima moneda oficiala din lume cu un cod QR pentru a sarbatori centenarul cladirii si sediilor sale actuale.
Moneda poate fi scanata de un smartphone si initial legata la un site special, cu continut despre evenimentul istoric si designul monedei. In 2014, Banca Centrala a Nigeriei a emis o bancnota de 100 naira pentru a comemora centenarul sau, prima bancnota care a incorporat un cod QR in proiectarea sa.
Cand este scanat cu un dispozitiv mobil activat pe internet, codul redirectioneaza spre un site web care spune povestea centenara a Nigeriei. In 2015, Banca Centrala a Federatiei Ruse a emis o nota de 100 de ruble pentru a comemora anexarea Crimeei de catre Federatia Rusa (nerecunoscuta legal de majoritatea tarilor lumii).
Contine un cod QR in designul sau si, atunci cand este scanat cu un dispozitiv mobil activat pe internet, codul redirectioneaza pe un site web care detaliaza istoricul si tehnicile notei comemorative. In 2017, Banca din Ghana a emis o bancnota de 5 cedis pentru a comemora 60 de ani de activitate bancara centrala in Ghana si contine un cod QR in designul sau, care, atunci cand este scanat cu un dispozitiv mobil activat pe internet, suntem redirectionati spre site-ul oficial al Bancii Nationale din Ghana.
Functionalitatea cardului de credit este in curs de dezvoltare. In Septembrie 2016, Reserve Bank of India (RBI) a lansat numele eponim Bharat QR, un cod QR dezvoltat in comun de toate cele patru companii majore de plata cu cardul – National Payments Corporation din India care ruleaza carduri RuPay impreuna cu MasterCard, Visa si American Expres.