Ce sunt cardurile cadou si cum functioneaza ele?

Ce sunt cardurile cadou si cum functioneaza ele

Un card cadou, cunoscut si sub numele de certificat cadou in America de Nord, voucher cadou sau jeton cadou in Marea Britanie, este un card preplatit cu valoare stocata, emis de obicei de un comerciant cu amanuntul sau de o banca, care poate fi utilizat ca alternativa la numerar pentru achizitii intr-un anumit magazin sau afaceri asociate.

Cardurile cadou sunt, de asemenea, oferite de catre angajatori sau organizatii ca recompense sau cadouri. Ele pot fi, de asemenea, distribuite de comercianti cu amanuntul si agenti de marketing, ca parte a unei strategii de promovare, pentru a atrage destinatarul sa intre sau sa se intoarca la magazin, iar uneori astfel de carduri sunt numite carduri de numerar. Cardurile cadou sunt, in general, rambursabile numai pentru achizitii la unitatile de vanzare cu amanuntul relevante si nu pot fi incasate, iar in unele situatii pot fi supuse unei date de expirare sau taxe.

American Express, MasterCard si Visa ofera carduri cadou generice care nu trebuie sa fie rascumparate in anumite magazine si care sunt utilizate pe scara larga pentru strategiile de marketing cashback. O caracteristica a acestor carduri este ca sunt in general anonime si sunt eliminate atunci cand valoarea stocata pe un card este epuizata.

Din punctul de vedere al cumparatorului, un card cadou este un cadou, oferit in locul unui obiect de care destinatarul ar putea sa nu aiba nevoie, atunci cand oferirea de numerar in cadou poate fi considerata ca neadecvata din punct de vedere social. In Statele Unite, cardurile cadou sunt foarte populare, clasandu-se in 2006 ca al doilea cadou preferat de catre consumatori, cel mai dorit cadou de catre femei si al treilea cel mai cautat de barbati.

Cardurile cadou au devenit din ce in ce mai populare, deoarece il scutesc pe donator de a selecta un anumit cadou. In 2012, aproape 50% dintre toti consumatorii din SUA au sustinut ca au achizitionat un card cadou in perioada sarbatorilor. In Canada, 1,8 miliarde de dolari au fost cheltuiti pe carduri cadou, iar in Marea Britanie suma a ajuns la 3 miliarde de lire sterline in 2009, in timp ce in Statele Unite s-au platit aproximativ 80 de miliarde de dolari pentru carduri cadou in 2006.

Destinatarul unui card cadou il poate folosi la discretia sa in limitele restrictiilor stabilite de emitent, de exemplu in ceea ce priveste perioada de valabilitate si companiile care accepta un anumit card.

Vanzarile de carduri cadou nu se limiteaza la banci sau comercianti cu amanuntul; alte companii precum companii aeriene, nave de croaziera, hoteluri, frizerii, companii feroviare, parcuri tematice, restaurante si alte tipuri de companii pot oferi si carduri cadou.

Istorie

Neiman Marcus a introdus primul card cadou folosind o infrastructura de plati la sfarsitul anului 1994, desi Blockbuster Entertainment a fost prima companie care a facut acest lucru la scara larga, testandu-le in 1995 si lansandu-le in toata tara in urmatorul an. La inceput, cardul cadou Blockbuster a inlocuit certificatele cadou care erau contrafacute folosind copiatoarelr color si imprimantele color recent introduse.

Primele tranzactii cu carduri cadou ale Blockbuster au fost procesate de ceea ce era atunci Nabanco din Sunrise, Florida. Nabanco a fost dezvoltatorul primei platforme terte pentru procesarea cardurilor cadou folosind infrastructura de plata existenta.

Neiman Marcus si Blockbuster au fost urmati ulterior de cardul de benzina Mobil, care oferea initial valoarea telefonului preplatit, furnizata de MCI. Kmart a fost urmatorul pe lista, o data cu introducerea cardului Kmart Cash, care in primele generatii a oferit abonament de telefon preplatit la AT&T. Mai tarziu, Kmart si Mobil au renuntat la aceasta functie, deoarece nu era profitabila pentru ei.

Cardul de numerar Kmart a fost primul inlocuitor al returnarilor de numerar atunci cand un cumparator nu avea chitanta pentru un cadou. Aceasta practica de a oferi un card de numerar in locul numerarului pentru retururile neincasate este obisnuita astazi la majoritatea comerciantilor. De la aceste introduceri timpurii, alti comercianti cu amanuntul au inceput sa adapteze un program de carduri cadou pentru a-si inlocui programele de certificate cadou.

Functie si tipuri

Un card cadou poate sa semene cu un card de credit sau sa afiseze o anumita tema pe un card de plastic de dimensiunea unui card de credit. Cardul este identificat printr-un anumit numar sau cod, de obicei nu cu un nume individual si, prin urmare, poate fi folosit de oricine. Acestea sunt sustinute de un sistem electronic de autorizare on-line. Unele carduri cadou pot fi reincarcate prin plata si pot fi folosite astfel de mai multe ori.

Cardurile pot avea un numar de serie, cod de bare, banda magnetica, care este citita de un aparat electronic. Multe carduri nu au valoare pana cand sunt vandute, moment in care casieria introduce suma pe care clientul doreste sa o puna pe card.

Aceasta suma este rareori stocata pe card, dar este in schimb notata in baza de date a comerciantului, care este legata incrucisat de ID-ul cardului. Cardurile cadou nu sunt in general carduri cu valoare stocata, asa cum sunt utilizate in multe sisteme de transport public sau fotocopiatoare de biblioteca, unde un sistem simplificat fara retea, stocheaza valoarea doar pe cardul in sine.

Pentru a impiedica contrafacerea, datele sunt criptate. Banda magnetica este, de asemenea, adesea plasata diferit decat pe cardurile de credit, astfel incat acestea nu pot fi citite sau scrise cu echipamente standard. Alte carduri cadou pot avea o valoare stabilita si trebuie activate apeland un anumit numar de telefon.

Cardurile cadou pot fi, de asemenea, personalizate individual pentru a satisface nevoi specifice. Adaugand un mesaj personalizat sau un nume pe partea din fata a cardului, acesta poate fi un cadou individualizat sau poate fi folosit ca un gest de apreciere fata de un angajat.

Cardurile cadou sunt impartite in carduri cu bucla deschisa sau de retea si carduri cu bucla inchisa. Primele sunt emise de banci sau companii de carduri de credit si pot fi rascumparate de diferiti comercianti. Scaderea valorii cardului este o problema mai mica, deoarece Legea privind responsabilitatea si divulgarea cardului de credit (CARD) a fost adoptata de Congresul SUA in 2009. Taxele de inactivitate si expirarea cardului sunt ambele limitate de noua lege.

In ambele cazuri, donatorul ar cumpara cardul cadou si ar putea fi nevoit sa plateasca o taxa suplimentara de achizitie sau de activare, iar destinatarul cardului va folosi valoarea cardului la o tranzactie ulterioara. O a treia forma este cardul hibrid cu bucla inchisa; un exemplu sunt cardurile cadou gratuite pentru un anumit centru comercial.

Cardurile cadou difera de certificatele cadou, prin aceea ca acestea din urma sunt de obicei vandute ca document pe hartie cu o semnatura autorizata de catre un restaurant, magazin sau alta unitate individuala, ca voucher pentru un serviciu viitor; nu exista autorizatie electronica. Un certificat cadou poate avea sau nu o data de expirare si, in general, nu are taxe administrative.

Cardurile cadou emise de banca pot fi folosite in locul cecurilor ca modalitate de a plati fondurile de rabat. Unii comercianti cu amanuntul folosesc sistemul de carduri cadou pentru rambursari in loc de numerar, asigurand astfel ca clientul va cheltui fondurile in magazinul lor.

Un card cadou de caritate ii permite donatorului de cadouri sa faca o donatie caritabila si beneficiarului cadoului sa aleaga o organizatie caritabila care va primi donatia.

Carduri cadou mobile si virtuale

Cardurile cadou virtuale sunt livrate prin e-mail destinatarului, beneficiile fiind ca nu pot fi pierdute fizic si ca acesta nu trebuie sa petreaca timpul suplimentar necesar pentru a cumpara un card cadou fizic intr-un magazin fizic, facandu-l astfel mai convenabil. Cardurile cadou de acest tip pot fi, de asemenea, achizitionate mai rapid, ceea ce este deosebit de atractiv daca o ocazie de cadou este la orizont.

Alte companii au introdus carduri cadou virtuale pe care utilizatorii le valorifica pe smartphone-urile lor. Deoarece comerciantul nu este implicat in bucla, este considerat un transfer de numerar mai degraba decat un card cadou traditional.

Rata de rascumparare

Nu toate cardurile cadou sunt valorificate. Cardul poate fi pierdut, poate exista o expirare a timpului si taxe sau reguli complexe de rascumparare, sau destinatarul poate sa nu fie interesat de magazinul care accepta cardul si/sau sa fie sub presupunerea falsa ca neutilizarea acestuia va economisi bani pentru donator . S-a estimat ca probabil 10% dintre carduri nu sunt rascumparate, ceea ce a reprezentat un castig pentru comerciantii cu amanuntul, de aproximativ 8 miliarde de dolari din Statele Unite, in 2007.

In 2014, peste 120 de miliarde de dolari in carduri cadou au fost achizitionate in Statele Unite, iar peste 20% dintre aceste carduri cadou au ramas nerascumparate sau neutilizate. Acest lucru a adunat o mare oportunitate pe piata secundara a acestora, similara cu piata secundara a biletelor de la inceputul anilor 2000.

Unele companii au creat o afacere pe piata secundara a cardurilor cadou, care le permite consumatorilor sa-si vanda cardurile cadou neutilizate sau sa cumpere carduri cadou cu reducere la marcile lor preferate. Acest lucru i-a ajutat pe utilizatori sa-si recupereze partea de aproximativ 55 de milioane de dolari pe zi, care nu este rascumparata in Statele Unite in fiecare an.

Exit mobile version